Het onderwijspakket ABR; hygiëne en infectiepreventie bevat een onderwijsprogramma voor de mbo-opleiding voor verzorgenden, maatschappelijke zorg en verpleegkundigen (NLQF 3 en 4).
Doel
Het verminderen van vermijdbare zorg gerelateerde infecties door versterking van kennis van (toekomstige) zorgprofessionals aan het bed. Het versterken van bewustwording antimicrobiële resistentie en infectiepreventie bij de (toekomstige) zorgprofessional.
Aanpak
Het is van cruciaal belang om toekomstige zorgprofessionals te laten starten met de juiste houding en kennis op de werkvloer, naast het voortdurend bevorderen van bij- en nascholing voor zittende zorgprofessionals. Docenten in opleidingsinstituten en praktijkopleiders spelen een essentiële rol bij het overdragen van kennis en het bevorderen van de juiste attitude. Dit project richt zich op het versterken van het onderwijs aan (toekomstige) zorgprofessionals door het verrijken van het onderwijsaanbod in verschillende contexten. Dat doen we door:
- Een intensief, persoonlijk en op maat ingericht begeleidingstraject van docententeams waarbij aandacht is voor de individuele docent, het schoolcurriculum en het skillslab (audit).
- Een gevalideerde kennisvragenlijst over 10 thema’s (handhygiëne, persoonlijke beschermingsmiddelen, overdrachtsroutes, (zorg)infecties, antimicrobiële resistentie, persoonlijke hygiëne, reinigen en desinfecteren, ziekteverwekkers, isolatie en lichaamsvloeistoffen). Deze vragenlijst geeft inzicht in kennis en de blinde vlekken. Docenten kunnen hun lesaanbod aanpassen op deze inzichten.
- Een handleiding met micro-learnings per thema, aangevuld met beschikbaar lesmateriaal zoals e-learnings, posters en filmmateriaal.
Hoe ziet het programma er uit?
Het onderwijspakket bestaat uit meerdere modules. Na het doorlopen van dit programma zijn de studenten zowel praktisch als theoretisch geschoold. Daarmee zijn zij in staat goede zorg te leveren waarbij de overdracht en verspreiding van micro-organismen zo veel mogelijk wordt beperkt. Hieronder de eerste 2 modules:
Status
11 Opleidingsteams van 5 onderwijsorganisaties in de regio Noord-Holland | Flevoland zijn benaderd, waarvan 5 teams op dit moment volledig deelnemen aan het project. In deze teams zijn 64 docenten getraind in de toepassing van de juiste richtlijnen.
Studenten leren zowel formeel als informeel via boeken, e-learning en praktijkervaring (stage of betaalde leerwerkplek). Dat is de reden dat de interventie die eerst specifiek op docenten werden gericht wordt uitgebreid naar lesmateriaal en het werkveld.
Het aanbod van 3 verschillende uitgeverijen is gescreend op inhoud en aangepast waar nodig. Het aanbod voldeed voor 95% aan de juiste richtlijnen en benodigde kennis. De content van 2 uitgeverijen is aangepast met behulp van de aangereikte feedback. We blijven in contact over nieuwe mogelijke aanpassingen.
Bij 3 zorginstellingen zijn verkenningen uitgevoerd naar hun begeleiding van stagiaires, 1 zorginstelling heeft direct een gastles ingepland voor hun stagiaires. Deze verkenning wordt komend jaar uitgebreid naar andere zorginstellingen.
Meer informatie?
Wil je meer informatie, heb je vragen of wil je de kennisproducten in de modules aanvragen? Neem contact op met Alice Bakker, onderwijsadviseur.
Ben je docent?
is jouw kennis over infectiepreventie nog steeds up-to date?