Onderwijspakket ABR: hygiëne en infectiepreventie

Onderwijsprogramma voor mbo in de sector Zorg en Welzijn.

Het onderwijspakket ABR; hygiëne en infectiepreventie bevat een onderwijsprogramma voor de mbo-opleiding voor verzorgenden, maatschappelijke zorg en verpleegkundigen (NLQF 3 en 4).

Doel

Het verminderen van vermijdbare zorg gerelateerde infecties door versterking van kennis van (toekomstige) zorgprofessionals aan het bed. Het versterken van bewustwording antimicrobiële resistentie en infectiepreventie bij de (toekomstige) zorgprofessional.

Aanpak

Het is van cruciaal belang om toekomstige zorgprofessionals te laten starten met de juiste houding en kennis op de werkvloer, naast het voortdurend bevorderen van bij- en nascholing voor zittende zorgprofessionals. Docenten in opleidingsinstituten en praktijkopleiders spelen een essentiële rol bij het overdragen van kennis en het bevorderen van de juiste attitude. Dit project richt zich op het versterken van het onderwijs aan (toekomstige) zorgprofessionals door het verrijken van het onderwijsaanbod in verschillende contexten. Dat doen we door:

  • Een intensief, persoonlijk en op maat ingericht begeleidingstraject van docententeams waarbij aandacht is voor de individuele docent, het schoolcurriculum en het skillslab (audit).
  • Een gevalideerde kennisvragenlijst over 10 thema’s (handhygiëne, persoonlijke beschermingsmiddelen, overdrachtsroutes, (zorg)infecties, antimicrobiële resistentie, persoonlijke hygiëne, reinigen en desinfecteren, ziekteverwekkers, isolatie en lichaamsvloeistoffen). Deze vragenlijst geeft inzicht in kennis en de blinde vlekken. Docenten kunnen hun lesaanbod aanpassen op deze inzichten.
  • Een handleiding met micro-learnings per thema, aangevuld met beschikbaar lesmateriaal zoals e-learnings, posters en filmmateriaal.

Hoe ziet het programma er uit?

Het onderwijspakket bestaat uit meerdere modules. Na het doorlopen van dit programma zijn de studenten zowel praktisch als theoretisch geschoold. Daarmee zijn zij in staat goede zorg te leveren waarbij de overdracht en verspreiding van micro-organismen zo veel mogelijk wordt beperkt. Hieronder de eerste 2 modules:

Status

Nu de genoemde tools en toolbox zijn ontwikkeld worden stapsgewijs de 10 opleidingsteams voor mbo verzorgende en verpleegkundigen opleidingen in de regio benaderd voor deelname, vier teams zijn gestart.

Twee uitgeverijen die onderwijsmateriaal leveren aan de genoemde scholen zijn bezocht en het digitaal aanbod is gescreend op juistheid van het aanbod en actuele richtlijnen. Enkele kleine aanpassingen waren noodzakelijk.

Een landelijk projectplan is opgesteld opdat de stakeholders die landelijk impact hebben op het niveau van opleiden IP-onderwijs gezamenlijk worden benaderd.

Scroll naar boven